Algemene voorwaarden Modernica Studios
Deze algemene leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle diensten verleend door Modernica Studios, hierna genoemd "het bureau", aan opdrachtgevers die gebruikmaken van onze diensten op het gebied van film, fotografie en social media beheer.
1. Definities
1.1. Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met het bureau.
1.2. Diensten: Alle door het bureau geleverde diensten, waaronder filmproductie, fotografie en social media beheer.
2. Offertes en Overeenkomst
2.1. Alle offertes en prijsopgaven zijn vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
2.2. Een overeenkomst komt tot stand nadat de opdrachtgever een offerte schriftelijk heeft bevestigd.
2.3. Wijzigingen in de overeenkomst kunnen uitsluitend schriftelijk en met wederzijds goedvinden worden overeengekomen.
3. Levering van Diensten
3.1. Het bureau verplicht zich de diensten uit te voeren volgens de afspraken in de overeenkomst.
3.2. Voor film- en fotografieopdrachten wordt een levertermijn vastgesteld van 15 werkdagen. De levering van foto’s en video’s gebeurt digitaal tenzij anders overeengekomen.
3.3. Voor social media beheer worden de geplande posts en contentkalenders in samenspraak met de opdrachtgever vastgesteld.
3.4. De opdrachtgever dient alle benodigde informatie, materialen en toegang tot accounts tijdig en volledig aan te leveren om de diensten goed te kunnen uitvoeren.
3.5. Het bureau behoudt het recht om de leveringstermijnen aan te passen bij onvoorziene omstandigheden of door toedoen van de opdrachtgever.
4. Goedkeuring en Revisies
4.1. De opdrachtgever heeft na levering van de video’s, foto’s of social media content 5 werkdagen om eventuele aanpassingen aan te vragen.
4.2. Het bureau biedt maximaal 2 correctierondes aan, tenzij anders overeengekomen. Extra correctierondes worden in rekening gebracht.
5. Prijzen en Betaling
5.1. Alle prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
5.2. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen.
5.3. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, behoudt het bureau zich het recht voor om de uitvoering van diensten op te schorten totdat volledige betaling is ontvangen.
5.4. Bij uitblijvende betaling kan het bureau buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen volgens de wettelijke normen.
6. Annulering en Opzegging
6.1. Annulering van film- of fotoshoots dient minimaal 5 werkdagen vooraf schriftelijk te worden doorgegeven. Bij latere annulering worden 50% van de kosten in rekening gebracht.
6.2. Het bureau behoudt zich het recht voor een overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen bij wanbetaling of andere wezenlijke tekortkomingen van de opdrachtgever.
6.3. Voor social media beheer is opzegging van de overeenkomst mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Indien het bureau besluit de samenwerking te beëindigen, wordt de lopende maand nog afgemaakt zonder extra opzegtermijn
7. Auteursrechten en Gebruik
7.1. Het bureau behoudt het auteursrecht op alle door het bureau gemaakte foto’s, video’s en andere content, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
7.2. De opdrachtgever verkrijgt een gebruiksrecht voor de geleverde content, uitsluitend voor de doeleinden zoals overeengekomen in de overeenkomst.
7.3. Het bureau behoudt het recht om de geleverde content te gebruiken voor promotiedoeleinden, tenzij de opdrachtgever schriftelijk bezwaar maakt.
8. Verantwoordelijkheid en Aansprakelijkheid
8.1. Het bureau is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de opdrachtgever.
8.2. Aansprakelijkheid van het bureau is beperkt tot het bedrag dat door de opdrachtgever is betaald voor de betreffende opdracht.
8.3. Het bureau is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, verlies van inkomsten of reputatieschade.
9. Overmacht
9.1. Het bureau is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien dit verhinderd wordt door overmacht, zoals natuurrampen, ziekte, technische storingen of andere omstandigheden buiten de macht van het bureau.
10. Toepasselijk Recht en Geschillen
10.1. Op alle overeenkomsten en geschillen is Nederlands recht van toepassing.
10.2. Geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van het bureau, tenzij anders overeengekomen.
11. Vertrouwelijkheid
11.1. Het bureau en de opdrachtgever verplichten zich om vertrouwelijke informatie die in het kader van de overeenkomst wordt gedeeld, geheim te houden en niet aan derden te verstrekken zonder schriftelijke toestemming van de andere partij.
11.2. Vertrouwelijke informatie omvat in ieder geval bedrijfsgegevens, strategieën, ontwerpen, en andere niet-publiekelijke informatie met betrekking tot de onderneming van de opdrachtgever of het bureau.
12. Verzekering en Schade
12.1. Het bureau adviseert de opdrachtgever om een passende verzekering af te sluiten voor eventuele schade of verlies van eigendommen tijdens film- of fotoshoots.
12.2. Schade aan apparatuur van het bureau door toedoen van de opdrachtgever of derden zal in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
13. Reiskosten en Extra Kosten
13.1. Reiskosten buiten een straal van 25 kilometer vanaf de vestigingsplaats van het bureau worden aan de opdrachtgever doorberekend, tenzij anders overeengekomen. (€0,38 p/km)
13.2. Eventuele extra kosten zoals parkeerkosten, toegang tot locaties of andere gerelateerde uitgaven worden door de opdrachtgever gedragen.
14. Onvoorziene Werkzaamheden
14.1. Indien tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat er onvoorziene werkzaamheden nodig zijn die niet waren inbegrepen in de oorspronkelijke overeenkomst, zal het bureau de opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen. Pas na wederzijdse goedkeuring zal het bureau deze extra werkzaamheden uitvoeren, en de kosten daarvan zullen in rekening worden gebracht.
15. Wijziging van de Algemene Voorwaarden
15.1. Het bureau behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen. De gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing zijn op nieuwe opdrachten, mits deze wijzigingen tijdig zijn gecommuniceerd aan de opdrachtgever.
16. Geheimhouding en Privacy
16.1. Het bureau houdt zich aan de geldende privacywetgeving en zal vertrouwelijk omgaan met alle persoonsgegevens die in het kader van de overeenkomst worden verstrekt.
16.2. Persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het uitvoeren van de opdracht en worden niet zonder toestemming van de opdrachtgever aan derden verstrekt, tenzij noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst.
17. Gebruikslicenties en Rechten van Derden
17.1. De opdrachtgever ontvangt voor alle door het bureau geleverde foto’s, video’s en overige creatieve content een niet-exclusieve, onbeperkte licentie in tijd om het materiaal te gebruiken voor eigen communicatieve en promotionele doeleinden, tenzij anders overeengekomen.
17.2. Deze licentie omvat onder meer gebruik op de website, sociale media, drukwerk, presentaties en online advertenties van de opdrachtgever.
17.3. Indien de opdrachtgever het beeldmateriaal ter beschikking wil stellen aan partnerbedrijven, leveranciers of derden, is hiervoor een aanvullende partnerlicentie vereist.
De standaardtarieven voor dergelijke licenties zijn:
Partnerlicentie – basis (1 jaar): €350 excl. btw per partnerbedrijf (website & socials)
Partnerlicentie – campagne (1 jaar): €600 excl. btw (inclusief online advertenties)
Partnerlicentie – lifetime: €950 excl. btw (onbeperkt gebruik, online)
Extra partnerbedrijf: €200 excl. btw per extra partij
17.4. Zonder schriftelijke toestemming van het bureau mogen beelden niet worden doorverkocht, hergebruikt, bewerkt of aan derden overgedragen.
17.5. Het bureau behoudt het recht om beelden te gebruiken voor eigen promotiedoeleinden (website, social media, portfolio en presentaties), tenzij de opdrachtgever dit vooraf schriftelijk verbiedt.
17.6. Volledige overdracht van auteursrechten aan de opdrachtgever kan enkel plaatsvinden via een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst en tegen aanvullende vergoeding, doorgaans gebaseerd op 3 tot 5 keer de oorspronkelijke productiekosten van het betreffende materiaal.
18. Studioverhuur en Faciliteiten
18.1. Bij gebruik van de studio of faciliteiten van Modernica Studios door derden, blijft het bureau te allen tijde eigenaar van alle apparatuur, materialen en inrichting.
18.2. De huurder is aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen van het bureau tijdens de huurperiode.
18.3. Huurprijzen zijn exclusief schoonmaakkosten, elektriciteitsverbruik boven normaal gebruik, en eventuele technische assistentie, tenzij anders overeengekomen.
18.4. Het bureau behoudt zich het recht voor om bij wangedrag, schade of overtreding van de huisregels de toegang tot de studio te weigeren zonder restitutie van reeds betaalde bedragen.
19. Strategische en Creatieve Adviesdiensten
19.1. Concepten, strategieën, scripts, campagnes en andere creatieve voorstellen die door het bureau worden gepresenteerd, blijven eigendom van het bureau, ongeacht of er een vervolgopdracht uit voortvloeit.
19.2. Deze concepten en adviezen mogen niet zonder schriftelijke toestemming van het bureau worden gekopieerd, gedeeld of uitgevoerd door derden.
19.3. Indien de opdrachtgever het gepresenteerde concept of strategie zonder uitvoering door het bureau toepast, is het bureau gerechtigd hiervoor een redelijke vergoeding in rekening te brengen, gelijk aan het ontwikkeltarief van het concept.
20. Openbaarheid en Publicatie
20.1. Het bureau mag de naam en het logo van de opdrachtgever gebruiken in portfolio’s, presentaties, cases, en op de website van Modernica Studios, tenzij de opdrachtgever hier vooraf schriftelijk bezwaar tegen maakt.
20.2. Bij publicatie van de door het bureau gemaakte content in media, campagnes of platforms door de opdrachtgever of diens partners, dient – indien redelijkerwijs mogelijk – naamsvermelding “Beeld: Modernica Studios” te worden opgenomen.
21. Aansprakelijkheid bij Online Publicaties en Accounts
21.1. De opdrachtgever blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de inhoud en juistheid van berichten, teksten en reacties die op diens social media kanalen worden geplaatst, ook indien het bureau deze namens de opdrachtgever beheert.
21.2. Het bureau is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit wijziging van algoritmes, schorsing of blokkering van accounts door sociale media platforms, of reputatieschade door reacties van derden.
21.3. Toegang tot social media accounts wordt enkel gebruikt voor de duur van de samenwerking en wordt na beëindiging verwijderd of overgedragen aan de opdrachtgever.
22. Bewaartermijn en Archivering
22.1. Het bureau bewaart het originele bronmateriaal (ruwe video’s, foto’s en projectbestanden) gedurende een periode van 6 maanden na oplevering, tenzij anders overeengekomen.
22.2. Na deze termijn kan het bureau niet garanderen dat de bestanden nog beschikbaar zijn. Indien langdurige archivering gewenst is, kan dit tegen een opslagvergoeding worden afgesproken.